26
jun
2016
1

Digitale ansatte trenger digitale ledere

I helgen kom jeg over denne artikkelen på NRK.no, Digitale barn trenger digitale foreldre. Artikkelen er (minst) like relevant i næringslivet og i offentlig forvaltning. Det er bare å erstatte ”barn” med ”ansatte” og ”foreldre” med ”ledere”.

Hvor mange ledere er det som er virkelig gode digitalt? Som kjenner virksomhetens ulike løsninger for drift, kundehåndtering med mer?

Ikke minst – hvor mange ledere er det som kjenner virksomhetens web og tilstedeværelse i sosiale medier? Gjør du?

Vet du om web-sidene dine er lesbare på mobil? Har du sjekket? Vet du hvem som er ansvarlig for hvordan virksomheten frontes i sosiale medier? Og med hvilket resultat?

Har du selv en profil på LinkedIn? Når sjekket og oppdaterte du profilen sist?

Hvor mange norske ledere kjenner begrepet Inbound Marketing? Altså at man fremfor den tradisjonelle roperten skaper interesse for virksomheten slik at kunder etterspør det du selger?

Det er helt greit å innrømme at du knappest har hørt begrepet, du er i godt selskap med de aller fleste. Begrepet er rimelig nytt.

Den gode nyheten er at det finnes en utmerket bok som drar deg gjennom (nær sagt) alt du trenger å vite. «Outside-In Marketing – using big data to guide your content marketing» anbefales på det varmeste.

Bokens forfattere James Mathewson og Mike Moran har begge lang erfaring innenfor markedsføring, og har vært på nett siden det ble kommersielt tilgjengelig tidlig på 90-tallet.

Forfatterne beskriver på en lettfattelig måte alle relevante begrep og buzzwords og hvordan du utnytter disse til å skape resultat for virksomheten din.

Det pleide å hete at ”50% av markedsføringskostnadene er bortkastet, men jeg vet ikke hvilke 50%”. Bruker du inbound marketing riktig, og måler slik forfatterne beskriver, kan du snart legge det utsagnet i arkivet for ”Utsagn utgått på dato”.

Vi kommer neppe dit at 100% av markedsføringskostnadene er vel anvendt til enhver tid. Verden snurrer raskere og raskere enn før, og markedssituasjonen med den. Men med et bevisst forhold til digitale verktøy gjennomgående vil du til enhver tid ligge foran majoriteten. Godt foran.

Jeg blir stadig forundret over antallet websider som ikke er mobiltilpasset. Antallet ledere som så vidt har en profil på Facebook og/eller LinkedIn, men ikke har vært inne de siste 12 måneder. Antallet virksomheter der ledelsen åpenbart ikke snakker med markedsavdelingen.

Boken er en god hjelp

  • for dem som forstår at i 2016 kommuniserer vi digitalt, og ved å gjøre det riktig kan man ligge foran markedet for øvrig
  • for dem som vil lære mer om hvordan gjøre det riktig?
  • For dem som forstår at digitale ansatte krever digitalt lederskap

Boken bør leses i flere omganger, ispedd jevnlige diskusjoner med både markedsavdeling og IT-avdeling. Begge disse må på banen for å få iverksatt rette tiltak, og gjennomført målinger av tiltakene.

Det innebærer rett og slett at man like gjerne kan bestille ”klasse-sett” av boken. Her bør flere i ledergruppen, markedsavdelingen og IT-avdelingen lese parallelt og diskutere seg imellom hvordan man tilpasser innhold og tiltak til den enkelte virksomhet og virksomhetens markedssituasjon. Innholdet er ikke noe man innfører og gjennomfører på en ettermiddag.

Etter hvert som man leser, innfører, tester, måler, justerer, måler igjen, justerer igjen….. er jeg sikker på at man både ser og føler resultatene.

En sekser på terningen.

Disclaimer: Jeg har fått boken som anmeldereksemplar. Jeg brukte Mike Moran som foredragsholder ved et par anledninger i min tid som markedsdirektør i Dataforeningen. Siste gang i 2008. Fordi han er flink. Utover det har jeg ingen kommersielle bånd til verken forlag eller forfattere.

Fakta:

  • Tittel : Outside-In Marketing – using big data to guide your content marketing
  • Forfatter : James Matthewson og Mike Moran
  • Forlag: Pearson / IBM Press
  • Antall sider : 164
  • Pris 24,99 USD
1

Kanskje liker du også disse artiklene

Hvor treffer du din neste forretningspartner?
Sosiale medier for forskere…og de fleste andre
Bedre LinkedIn profil?
Derfor bør du som leder blogge

Legg igjen en kommentar