20
okt
2014
0

Du er den fødte selger, eller kan bli det nå

En svært leseverdig bok for deg som ikke jobber i salg, eller mener at du ikke gjør det. ….Og langt på vei for alle oss som jobber i salg, og trives med det.

Mange påpeker at selgeren er død, fordi vi orienterer oss via nett, og vet alt før vi for eksempel besøker bilbutikken. Dessuten kjøper vi både smått og stort uten å besøke noen butikk i det hele tatt, vi får varene levert hjem på døren. Dermed er både butikken og selgeren blitt overflødig.

Av de som fortsatt driver med salg, er det de færreste som har ordet ”Salg” eller ”Selger” på visittkortet. De kalles ”Rådgivere”, ”Konsulenter”, ”(Key) Account Manager” eller noe annet som ikke inneholder ”S-ordet”.

Da kommer Daniel H. Pink, og sier at vi er alle selgere. Han ikke bare sier det, men underbygger det med statistikk. Amerikansk riktignok, men det er liten grunn til å tro at bildet er radikalt annerledes her. En av ni jobber med salg, ”..fra flermillioners konsulentavtaler til hundrekroners tidsskriftabonnementer, og hele spennet mellom disse ytterpunktene”.

I løpet a 170 sider tar han oss først gjennom en del akademisk teori. Det er like nyttig for  nybegynneren som for oss som har jobbet 30 år i salg. Veldig interessant og lærerik vinkling. De fleste begrepene blir deretter satt inn i en praktisk anvendelig vinkling i egne kapitler under vignetten ”Salgskoffert”.

Mot slutten er det et eget kapittel om Pitsjing. Mange har hørt om ”Heispitsjen”, Pink gir den seks etterfølgere, de er:
1. Ettordspitsjen
2. Spørsmålspitsjen
3. Rimpitsjen
4. Emnefeltpitsjen
5. Twitterpitsjen
6. Pixarpitsjen
I skrivende stund (oktober 2014) er Oslo Innovation week nettopp avviklet, med en lang rekke pitsjer fra gründere overfor potensielle investorer.
Jeg tipper det er flere enn meg som blir overrasket over at det finnes seks forskjellige pitsjer.

For å oppsummere: Enten du tror du jobber i salg, eller du tror du ikke gjør det – så er nok sannheten at salg i en eller annen form er en viktig del av arbeidsuken din. Og det er viktig å holde seg oppdatert.

Hvis du vil ha én bok som faglig påfyll før det nye året ringes inn, så er ”Du er den fødte selger” et svært godt forslag. Rett og slett svært godt. Så godt at jeg gir en sekser.

Fakta:

  • Tittel: Du er den fødte selger
  • Forfatter: Daniel H. Pink
  • Forlag: CappelenDamm Akademisk
  • Antall sider: 171
  • Pris: 349,-

 

0

Kanskje liker du også disse artiklene

Digitale ansatte trenger digitale ledere
Hvor treffer du din neste forretningspartner?
Bedre LinkedIn profil?
Derfor bør du som leder blogge

Legg igjen en kommentar