10
des
2014
0

Gi og Ta – Hvordan lykkes gjennom å hjelpe andre

Boken ”Gi og Ta” har fått mye oppmerksomhet i utlandet, den fortjener det samme i Norge.

Jeg har selv snakket mye om begrepet ”Givers Gain*” i nettverkssammenheng. Det at du må gi før du kan få. All min erfaring viser at de som bidrar over tid er de som får igjen, mens de som deltar i et nettverk med hovedmål om å skape egen gevinst opplever det motsatte.

Jeg har i en årrekke vært medlem i BNI (Business Network International), verdens største forretningsnettverk, der man ukentlig måler bidrag fra medlemmene. All statistikk i BNI viser at de medlemmer som bidrar er de som også får mest igjen.

Men å forklare dette til utenforstående har ikke vært like lett, før nå.

Adam Grant, professor ved Wharton ga i 2013 ut ”Give and Take – a revolutionary approach to success”. På norsk heter den ”Gi og Ta – Hvordan lykkes gjennom å hjelpe andre”. Jeg tar med vilje med begge undertitlene, fordi begge understreker poenget.

Som akademiker går han grundig til verks, og deler befolkningen i tre:

  • Givere, de som hjelper andre konsekvent, uten å vente på å få noe igjen.
  • Taere, de som kun hjelper andre dersom de er sikre på å få noe igjen. De ser på verden som en konkurransearena der den sterkeste vinner
  • Matchere, de som fører regnskap over ”gitt” og ”mottatt” og hele tiden passer på at regnskapet balanserer. De tror på like deler gi og få, og baserer relasjonene sine på likeverdig utveksling av tjenester

Alle rolletypene har fordeler og ulemper i yrkeslivet, men undersøkelser viser at de som kommer ut på bunn er giverne, de som ofrer egen fremgang for å hjelpe andre.

Men så kommer det oppsiktsvekkende – de som dominerer på toppen er også giverne!

Som et historisk eksempel nevnes Abraham Lincoln, en av USA´s mest populære presidenter gjennom tidene, og en av de med det sterkeste omdømmet også i ettertid. Lincoln ofret mye før han endelig ble president, men endte med å vinne en rekke motstandere over på sin side.

Gjennom 294 sider går Grant grundig til verks, og referer til en rekke undersøkelser, fra hele verden. Gjennomgående er det giverne som vinner, selv om det i visse tilfeller tar tid. Boken har en fin balanse mellom anekdotiske og empiriske bevis for at det lønner seg å være en giver, en som ønsker å bidra og hjelpe andre. Grant mer enn antyder at giverne også er de som får best salgsresultat i en rekke sammenhenger. Og hvem er det som ikke ønsker seg bedre salgsresultater?

Finnes det ingen unntak? Jo, i de enkelt-tilfellene der det er en vinne-tape situasjon. Da vil det selvfølgelig ikke lønne seg å være en giver. Men det er altså unntaket.

Boken har en fin balanse mellom anekdotiske og empiriske bevis for at det lønner seg å være en giver, en som ønsker å bidra og hjelpe andre. Grant mer enn antyder at giverne også er de som får best salgsresultat i en rekke sammenhenger. Og hvem er det som ikke ønsker seg bedre salgsresultater?

Det er jo en fin ting å ta med seg nå i førjulstiden. Og huske på, ikke bare som et nyttårsforsett, men gjennom hele året 2015. Anbefales! En sterk femmer på min terning!

*Begrepet Givers Gain er skapt, og eies, av Dr. Ivan Misner, grunnleggeren av BNI (Business Network International), verdens største forretningsnettverk

Fakta:

  • Tittel: Gi og Ta – Hvordan lykkes gjennom å hjelpe andre
  • Forfatter: Adam Grant
  • Forlag: CappelenDamm
  • Antall sider: 294
  • Pris: 349,-

 

Photo: Adam Grant/Mike Kamber

0

Kanskje liker du også disse artiklene

Digitale ansatte trenger digitale ledere
Hvor treffer du din neste forretningspartner?
Nei, du er ikke privat!
Bedre LinkedIn profil?

Legg igjen en kommentar