22
jan
2016
3

Hvor treffer du din neste forretningspartner?

Det arrangeres stadig vekk frokostmøter, seminar, MeetUps, SuperTorsdag og andre kreative navn på møteplasser der vi tilbys faglig påfyll i ulike former. Vi i SEMCO er ikke dårligere enn andre, og har nå månedlige frokostseminar der våre rådgivere deler sin kunnskap med deg. Det er litt av en utfordring å finne de rette tilbudene, og det er dessuten en kamp med tiden.

Er det verdt innsatsen? Som svart-belte-nettverker inviterer jeg jevnlig venner og kjente til å delta. Like ofte på andres arrangement som de der jeg har en finger med i spillet. Veldig ofte får jeg da spørsmålet om det er verdt det? Hvem presenterer? Om hva? Hva får publikum ut av det? Hvilke andre kommer? Og ikke minst gjengangeren – kommer det potensielle kunder for meg? Hvordan treffer jeg disse så jeg kan selge noe til dem?

Inngangen på spørsmålsstillingen er grunnleggende feil. For å gjøre en vri på President Kennedy – «Det er ikke hva de andre deltakerne kan gjøre for deg, det er hva du kan gjøre for dem». Hvis du alltid leter etter hva du kan «få», vil du tape målt mot dem som ser etter hva de kan «gi».

Det er beskrevet i boken Gi og Ta, som jeg tidligere har anmeldt. Jeg har også skrevet om det aller viktigste i nettverksbygging. Leser du de tidligere postene, ser du at de bygger på konkrete målinger av nettverk og møteplasser og at konklusjonen er helt entydig – du må gi før du kan få.

Tilbake til det konkrete eksempelet med deltakelse på møteplasser. Allerede for 10 år siden fikk jeg dette sitatet fra Debbie Weil, en kvinnelig serie-gründer i USA. Det er ikke så akademisk som eksemplene i bloggpostene, men åpent, ærlig og rett frem fra en ambisiøs forretningskvinne som ikke sløser med tiden sin :

I’ve never attended a business networking event – whether a lunch, a breakfast meeting or a full-blown conference – where I didn’t meet and connect with at least one useful business contact. So, it’s almost always worth getting out from behind your computer to «network.“
And I’m a shy person, really! The non-sales types may be the best networkers. Because you generally come across as more genuine.
The Nike slogan applies here: «Just do it!“

Debbie Weil, CEO, Voxie Media

Hun sier rett ut at hun aldri har deltatt på et arrangement, der hun ikke har truffet minst én nyttig forretningskontakt. Nyttige kontakter er mer enn kunder. Nyttige kontakter er nye leverandører, nettverkskontakter som åpner nye dører, personer med særskilt kompetanse – og selvfølgelig også nye kunder.

Neste gang du blir invitert til å delta på et frokostseminar, en MeetUp eller en annen møteplass, synes jeg du skal tenke over Debbie Weils utsagn. Hvis hun alltid treffer nye verdifulle kontakter, er det en god sjanse for at du gjør det samme.

Men hvis hovedmålet er faglig påfyll, må man møte opp fysisk i 2016? Er det ikke enklere å finne det på nett?

Selvfølgelig kan du få faglig påfyll fra ressurser på nettet. Eller du kan sitte for deg selv og lese en bok. Men det er noe eget ved å få det «live» fra en spesialist, som dessuten er tilgjengelig for spørsmål etter presentasjonen. Og personlig synes jeg at faglig påfyll OG nye kontakter er en uslåelig kombinasjon. Neste gang du får en invitasjon, synes jeg du skal lytte til det Debbie sier – «bare gjør det!».

Faglig påfyll som gjør at du gjør en bedre jobb, fordi du oppdaterer deg, nye kontakter som åpner dører til nye muligheter – du skal ikke se bort fra at det også påvirker ditt salgsresultat.

 

3

Kanskje liker du også disse artiklene

Digitale ansatte trenger digitale ledere
Nei, du er ikke privat!
Sosiale medier for forskere…og de fleste andre
Bedre LinkedIn profil?

Legg igjen en kommentar