4
des
2015
3

Sosiale medier for forskere…og de fleste andre

Ny bok om sosiale medier for forskere…. som med fordel kan leses av de fleste andre.

I slutten av november kom boken «Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter». Boken anbefales varmt, også for en rekke av dem som ikke inngår i de tre nevnte gruppene.

Boken er skrevet av Audun Farbrot, fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Han skulle dermed ha solid bakgrunn for å vite noe om i hvert fall forskeres kommunikasjon, og graden av suksess. Gjennom boken viser han at han også har betydelig grep om sosiale medier.

Forskere er ikke kjent for å være de mest aktive i sosiale medier, eller på andre måter gode til å kommunisere omkring egen forskning og resultatene av den. Farbrot gir dem en rekke gode grunner til å bli mer aktive. Kort sitat:»Ved å ta i bruk sosiale medier i din forskningskommunikasjon, øker du sannsynligheten for å bli funnet på internett. Du vil oppnå større anerkjennelse og oppmerksomhet som forsker, samtidig som den samfunnsmessige verdien av forskningen din øker».
Så kort og fyndig kan det sies.

Boken er godt skrevet og lettlest. Den har tre deler som henvender seg til forskerne selv, med en fjerde som henvender seg til kommunikasjonsrådgiverne (i akademiske institusjoner), og beskriver hvordan de skal få forskerne «med på leken».
Forfatteren argumenterer saklig, ryddig og godt for hvorfor flere forskere bør kommunisere mer i sin alminnelighet, og hvorfor sosiale medier er blant de beste kanalene for kommunikasjon.

Jeg jobber selv mot både akademia og næringslivet. Min eneste innvending mot boken er at tittelen snevrer inn målgruppen. Det er vanligvis et godt trekk å være spiss på hvem målgruppen er, men i dette tilfellet er målgruppen for smal.
Boken er like egnet for alle næringslivsledere. Spesielt alle de som i dag har profiler på LinkedIn og Facebook på en ganske ubevisst måte. Les boken, og gå fra «ubevisst» til «bevisst». Det er min anbefaling. En sekser til denne.

Fakta:

  • Tittel: Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fagekesperter
  • Forfatter: Audun Farbrot
  • Forlag: CappelenDamm Akademisk
  • Antall sider: 144
  • Pris: 269,-

Disclaimer: Jeg har fått boken som anmeldereksemplar av forlaget. Jeg er forbundet med forfatteren på LinkedIn, Facebook og Twitter, men traff ham første gang på lanseringen. Jeg mottar ikke honorar for denne anmeldelsen, og har ingen andre bindinger til forlag eller forfatter.

3

Kanskje liker du også disse artiklene

Digitale ansatte trenger digitale ledere
Hvor treffer du din neste forretningspartner?
Nei, du er ikke privat!
Bedre jobbjakt i sosiale medier

Legg igjen en kommentar