Kartlegg nettverket ditt

De aller fleste har et nettverk allerede. Familie, venner, kolleger, tidligere skole- eller studiekamerater, kunder….listen fortsetter og kan utvides med flere kategorier.

 

Det viktige er at du kartlegger nettverket ditt, og ser hvem som inngår i det allerede. Du kan godt si at hver av kategoriene nevnt over er et nettverk i seg selv, og så spiller disse sammen i større eller mindre grad. Uansett vil det lønne seg å kartlegge hvem som allerede inngår i nettverket ditt på den ene eller andre måten. 

Hvordan matcher disse med det målet du har satt deg for aktiviteter i dag og resten av denne uken? Hvor har du styrker, og hvor har du svakheter? Er det noen av dem du kjenner allerede som kan åpne dører til dem du gjerne skulle hatt i tale?

 

Det er viktig å matche de enkelte opp mot målene du har. Dersom du nettverker for å rekruttere IT-utviklere til et konsulentselskap, og fetteren din er lege, er det sannsynligvis lite dere kan hjelpe hverandre med – i første omgang. 

Det innebærer ikke at du skal slutte å omgås fetteren din, men han blir kanskje en mer sosial enn en forretningsmessig kontakt.

Så gjenstår det å se om det er noe annet dere kan hjelpe hverandre med.

 

Når du har kartlagt nettverket ditt ser du samtidig hvor du trenger å fylle på med kontakter og kan sette deg mål for det. Ikke minst kan du planlegge aktiviteter for å nå målene. Etablere en blogg, være gjesteskribent på andres blogger, etablere en podcast, være aktiv i rette sosiale medier etc etc. Ikke alle aktiviteter passer til alle mål, så du bør prioritere hva som passer for å utvikle nettverket ditt på de stedene du ser du trenger et nå.

 

Men det begynner med kartlegging!

Kontakt meg for å se hvordan jeg kan hjelpe deg eller din bedrift